Herken je angst routine

Herken je angst routine

In de volgende paraaf gaan we je helpen om je eigen angst patroon te leren herkennen en jezelf ermee te identificeren, wat je later in het volgende hoofdstuk gaat helpen om interactie te maken met je angst.

De cue routine reward cycle

De “cue” oftewel het teken is het moment dat je een gevoel ervaart wat met angst gelinkt staat en je stress kan bezorgen. Hierna volgt een bepaalde gedraging of routine die je een beloning zal geven in het verlagen van deze spanning in je lichaam.

Voorbeeld:

Laten we zeggen dat je in een huis zit met een huisgenoot, relatie of familie die niet zo gezond eten, maar wel slank zijn ondanks hun leefstijl. Je wilt zelf graag gaan starten met gezonder eten, maar omdat anderen voor je gevoel moeiteloos slank blijven raak je “ontmoedigt” doordat je aan jezelf twijfelt. Deze twijfel dat is het teken van het begin van een cue-routine-reward cyclus. Vervolgens stel je voor jezelf het moment uit om aan de slag te gaan met je gezondheid en ervaar je een kort moment van ontspanning. Het uitstellen is dan je routine en de beloning is de ontspanning die bij het uitstellen van een “gevaarlijke” verandering in je leven komt kijken.

 

Nu wil ik dat je dit eens zelf probeert bij een moment dat je bij jezelf herkent als een cue-routine reward cyclus.

 

Jouw voorbeeld

 

Het teken:

De routine:

Je beloning:

 

Het voorbeeld is wat we hiervoor hebben laten zien is geen gewoon gedrag maar een angst routine in actie. Er zijn vier pre dominante angst routines.

 

De perfectionistische routine

Ondanks dat het helemaal niet slecht is om nog een paar keer door je presentatie heen te gaan voor je die inlevert, kan het zijn dat je dit zo vaak blijft doen tot er geen foutje meer te vinden is en zelfs dan nog twijfelt. Ook kan het zijn dat je altijd te veel taken naar je toe trekt, omdat je graag de controle constant wilt behouden over wat er voor kwaliteit er word geleverd. De perfectionist zijn angst routine zorgt ervoor dat je vaak niet voldaan bent, sneller geïrriteerd en angstig te zijn om de controle te verliezen. Een belangrijke regel die ik mezelf heb geleerd als  groeiend persoon en ondernemer is: “een foutloos programma, is een programma wat te laat is ingeleverd”. Dit betekent niet dat je iets moet inleveren zonder kloppende inhoud, maar wel dat je twintig keer naar een programma kan kijken en altijd wel iets kan vinden wat beter kan.

 

De Saboteurs routine

Het saboteren van jezelf gebeurd vaak door grote verwachtingen te hebben van kleinere investeringen in energie en tijd. Bijvoorbeeld te starten met een shake dieet, wat jouw super snel denkt te brengen bij je doelstelling. Je valt snel af haalt veel resultaat en begint weer met “normaal” eten. Vervolgens kom je weer gewicht aan en soms zelfs meer dan dat je voor het shake dieet woog. Een herkenbaar gevoel voor de saboteur zijn routine is het maken van 2 stappen vooruit en 1 stap weer achteruit. Niks lijkt zonder tegenslag te gaan, maar de waarheid is: “de energie die je ergens in stopt, krijg je er aan de ander kant weer uit”. Ik kan je beloven, dat als jij veel energie en tijd in jezelf steekt voor je gezondheid, je absoluut resultaat behaald!

 

De People pleaser routine

Wanneer je nee zegt ervaar je schuldgevoelens en wanneer je ja zegt baal je van jezelf. Dit is een herkenbaar probleem voor iemand die zich kan identificeren met de people pleaser routine. Laten we voor opstellen dat het belangrijk is om vriendelijk en behulpzaam te zijn ten alle tijden. Het is alleen wel belangrijk, dat je de grens leert herkennen tussen vriendelijk en behulpzaam zijn en jezelf stelselmatig te kort te doen om andere hun belangen te vervullen.

 

Wanneer je nog in de ontkenning zit van deze routine zal je jezelf vaak zeggen, dat je gewoon aardig en flexibel bent of dat je een groot hart hebt en veel belang hebt bij de gevoelens van andere. De waarheid is wanneer je de grens overgaat en het je constant energie kost je jezelf laat drijven door de angst routine geaccepteerd te willen worden. Hoe gek het ook klinkt voor sommige af en toe eerlijk nee zeggen wanneer je ergens geen behoefte aan is echter fijner voor beide dan ja zeggen, wanneer je er eigenlijk niet achter staat.  Ben jij de “yes man of woman”? Leer dan vaker nee te zeggen met de volgende 2 tips.

 

Tip 1: Het identificeren met je routine

Denk eens terug aan de laatste 3 keer dat je ja hebt gezegd en beeld je nu eens in dat je dit op een nette manier had afgewezen. Hoe zou deze situatie er dan uitzien? Wat was jouw angst in deze situatie wanneer je nee zou zeggen? Door vragen te stellen over de situatie krijg je een helder beeld waar je angst vandaan komt. Relaties zijn super belangrijk voor ons als mensen en daarom is het helemaal niet gek om daar grote angsten bij te hebben. Het kan zijn dat je bang bent dat iemand boos word of je egoïstisch en onaardig zal vinden als je nee zou zeggen. Angst aan zich is niet erg, maar handelen vanuit angst wel. Wanneer je voelt en accepteert dat je gewoonte om mensen te pleasen voortkomt uit angst en niet uit liefde zal je minder geneigd zijn om dingen te doen die je eigenlijk niet wilt doen.

 

Tip 2: Het begrijpen van je comfortzone

Zoals duidelijk besproken aan het begin van het hoofdstuk angst, komt het voort uit het reptielenbrein die houdt van comfort. Van altijd ja zeggen naar nee betekent het dat je uit je comfortzone moet stappen en daarom zal afwijken van je standaard routine. Het reptielenbrein zal dit bij het begin weer associëren met gevaar en je daarom  angst bezorgen op het moment dat je nee zegt. Door te beseffen dat er angst bij verandering komt kijken kun je het beter leren accepteren en omarmen, want uiteindelijk is angst een onderdeel van jezelf.

 

De pessimistische routine

Deze routine heeft veel betrekking op zelf afwijzing en word meestal beschreven als de persoon die het glas half vol ziet. Je weigert jezelf de vraag te stellen over wat je echt wilt bereiken, omdat het patroon in je brein je beweerd dat daar geen kansen voor zijn. In dit programma zal je zien dat je het glas kunt veranderen naar de optimistische gedachte. Besef wel dat als je een halfvol glas wilt je het proces moet gaan waarderen voor wat het is. Een langer proces met kleine stappen die je gaan brengen bij je eind doelstelling. Dit gaat nooit zonder te vallen, maar word behaald door telkens weer op te staan.

 

De meeste personen mixen elementen van de verschillende angst routines, maar neigen vaak terug te vallen op één van de routines. Het identificeren met jouw  que-routine-reward cyclus zal je helpen de verkeerde patronen op te sporen die je doelstelling in de weg staan. Nu op naar het interactie maken met je angst!