Planning, uitvoering en terugval preventie

Planning en uitvoering

Je weet dat alles wat je wilt krijgen of behalen begint met verlangen. Door een gestructureerde planning gaat je weg naar succes worden versoepeld en zullen tegenslagen worden voorkomen. De meeste mensen vinden het lastig om te plannen, maar er zijn tegenwoordig veel manieren om dit te doen.

  • Digitale agenda met meldingen (meestal op telefoon)
  • Schriftelijk (agenda)
  • Een krijtbord in huis

Mijn advies is om niet te werken met een digitale agenda, omdat de telefoon al zijn over uren draait en je later in het programma gaat begrijpen dat het minderen van digitale apparaten je goed zal gaan doen. Schriftelijk zou ik je adviseren een speciaal boekje te kopen waar je wat in kunt schrijven en ook je week indeling goed kunt invullen. Wat ik zelf adviseer is een krijtbord in je kamer of huis waar je vaak langskomt. Dit is de meest effectieve manier om jezelf vaak te herinneren aan je doelstelling. Als het bord in het zicht hangt vlakbij de koelkast bijvoorbeeld, dan stimuleert dit je gezondere keuzes te maken of het moeilijker te maken hiervan af te dwalen.

(krijtbord link)

(agenda link)

Succes behalen is doorgaan tot het lukt

De meeste mensen vergissen zich in het feit dat ze denken hun doelstelling in één rechte lijn te halen. Een trap is niet te bewandelen zonder treden. Hiermee bedoel ik te zeggen dat het proces richting je doel gezien kan worden als het bewandelen van een trap, iedere trede staat voor een leermoment en iedere volgende stap voor groei. In dit programma is alles opgebouwd in stappen waardoor je sneller je doelen zult behalen dan wanneer je er alleen voor staat. Als een pad al bewandelt is zijn de stappen makkelijker te maken, maar nog steeds gaat dit niet zonder een slag of stoot. Zorg ervoor dat je iedere tegenslag gaat zien als een leermoment, daarmee zorg je voor persoonlijke groei en waardevolle kennis om andere weer mee te helpen.

Een andere mooie gedachte is dat een opgever nooit wint en een winnaar geeft nooit op!

De kracht van nu

Als je een verlangen voelt opkomen dat belangrijk voor je is en je weet dat je hier aan wilt werken, dan is het de kracht van het nu de manier. Van uitstel komt absoluut afstel, want het is namelijk je reptielenbrein die niet tegen verandering kan en je altijd zal willen tegenhouden in het ondernemen van nieuwe dingen. Door zo snel mogelijk iets te doen ben je het brein de baas. Je zult nu wel denken, maar wat nou als ik op dat moment echt geen tijd hebt. Als je weet dat je geen tijd hebt, dan is er een optie om er toch iets nu aan te doen en dat is direct het inplannen van tijd dat je er aan gaat werken zonder enige afleiding.

Het terugval preventie plan

Wat moet je doen als het even misgaat? Een grote fout in veel programma’s is om te zeggen dat er niks mis kan gaan als je het programma goed volgt en geen back up plan te maken. Het is uiterst belangrijk voor jezelf een plan te maken wanneer het een keer mis gaat. Het plan moet je zo snel mogelijk helpen uit je oude gedrag te halen en je te motiveren met het hervatten van de weg naar succes. Sta altijd weer op na een val partij als je letterlijk valt zal je er ook alles aan doen om weer op te staan dus doe dit ook met je doelstelling.

Triggers

Een trigger is een moment die je kan uitlokken om terug te vallen in je oude patroon. Noteer situaties die je triggeren om terug te vallen in je gedrag en herschrijf ze naar wat je er tegen kunt doen. Check de volgende voorbeelden en wees creatief!

  • Het vermijden van bepaalde paden in de supermarkt
  • De tv uitlaten in de avond of na een bepaald tijdstip
  • Beperking van feesten, partijen of uitgaan die je gedrag uitlokken, alternatief kan zijn evenementen die gezelligheid, activiteit en overdag plaatvinden. Tijdens corona heeft iedereen zich genoeg moeten bekommeren om hier creatief in te zijn!

Wees altijd bereid om hulp te vragen samen sta je sterk

Geef jezelf eens over aan het idee dat je niet altijd de controle hebt over hoe het loopt en dat hulp niet erg is om te vragen in de momenten dat je het moeilijk hebt. De community, familie, vrienden en ik tijdens de wekelijkse videocall kunnen je heel goed ondersteunen om je door moeilijke periodes te helpen. Alleen denken aan hulp vragen is niet voldoende, want het is belangrijk dat je omgeving bewust is dat je ergens aan werkt en ze eventueel gebeld kunnen worden. Selecteer een paar opties en noteer de telefoonnummers goed voor jezelf of noteer ze eventueel op je krijtbord om te kunnen bellen als het even niet goed gaat.

Ik heb zelf gekampt met verslaving en vond het heel raar om iemand om hulp te vragen en te bellen wanneer ik de drang voelde om te vervallen, maar na het opbellen gebeurde er toch iets raars en bijna magisch, maar uiteindelijk gewoonweg logisch. Het gaat er namelijk om dat je uit je gedrag stapt van het moment van bellen en je zult ervaren dat de drang afneemt. Ook zal de persoon je helpen door een extra kracht te zijn in de vorm van controle, want nu wil je jezelf ook bewijzen tegenover de persoon die je hebt gebeld. Dit werkt dus met het voorkomen van een terugval, maar ook als je bent teruggevallen in je oude gedrag om even het motiverende gesprek te ontvangen wat je nodig had en de extra kracht om sneller weer door te gaan.

Schuldgevoel is de grootste vijand in het gehele proces

Één van de belangrijkste bewezen feiten, is dat schuldgevoel je absoluut niet gaat helpen in je weg naar succes. Het is goed om te kijken naar je fouten en ervan te leren, maar een wrok overhouden aan de situaties zal je kans vergroten hetzelfde gedrag opnieuw te vertonen vanuit schuldgevoel. Een hele herkenbare is dat als er 1 koekje gegeten is de rest van het pak net zo goed ook op kan.